Platí v českých supermarketech rovnice kvalita za nízkou cenu?

Když vyrazíte ze svého panelákového bytu na nákup potravin, obvykle zamíříte do nejbližšího supermarketu, kterých je na našich sídlištích naštěstí dost. Jaké pasti na vás jako na své zákazníky ale chystají? Oblíbeným trikem supermarketů na našem trhu jsou takzvané privátní značky. Řetězce si nechají vyrobit produkty pod svou vlastní značkou, u níž s oblibou zdůrazňují, že jde o kvalitu za nízkou cenu. Nakupující se ale jenom stěží orientují v džungli značek a mnohdy tak nevědí, co vlastně kupují. Pokusíme se, udělat vám v nich malého průvodce.

Je dobré vědět, co od koho čekat

Náklady na výrobu privátních značek (třeba Euro Shopper v Albertu) jsou mnohem nižší než u těch známých národních (české mléčné výrobky Madeland) nebo nadnárodních (Zott). Výrobek, například mléko produkované pod značkou Clever supermarketu Billa, tak může stát klidně polovinu ceny mléka známého jihočeského výrobce Madety. Výrobky privátních značek mívají také mnohem jednodušší obaly (bez obrázků, jednoduchá barevnost, texty ve více jazycích, neboť se vyrábějí pro větší trhy), protože balení tvoří podstatnou položku v ceně výrobku.
Nákupu „privátek“ se ale není třeba bát. Jenom je dobré vědět, co a od koho mohu čekat a jaký kompromis cena/kvalita jsem ochotný při nákupu udělat.

obchod

Nejlevnější pro nenáročné

Nejnižší nabízenou kategorií jsou značky Billa – Clever, Albert – Euro Shopper, Kaufland – K-Classic, Tesco – Value. Pokud je pro vás tím nejdůležitějším faktorem při výběru zboží právě cena, pak neváhejte a šup s nimi do košíku. Žádné lahůdky tady ovšem nečekejte, kvalita by se dala označit jako uspokojivá. Zboží navíc obvykle najdete v regále až úplně dole, protože obchodní strategií řetězců samozřejmě je, abyste si koupili dražší zboží ve výši očí. Plusem je, že najdete široký sortiment, a to nejenom u potravin.

Kvalita střední třídy

Poměrně rozumným kompromisem kvality a ceny už jsou výrobky Albert Quality nebo Tesco Standard. Splňují parametry běžné produkce, ale přitom jsou pořád o něco málo levnější (cca 20 %), než podobné výrobky značkových dodavatelů. Dalo by se říci: kvalita střední třídy, se kterou se spokojí každý, kdo nemá extrémní nároky a bezednou peněženku. Pokrývají také velkou šířku výrobků od masa, pečiva, mražených potravin, mléčných výrobků atd. Jejich nákupem rozhodně neprohloupíte, ale zázraky se tentokrát také nekonají.

Za logo se není třeba stydět

Mezi luxusnější řady s omezenějším sortimentem patří Albert Excellent nebo Tesco Finest. V rámci řady Albert Excellent najdete třeba španělskou vepřovou šunku serrano, salám chorizo, paštiky, ze sladkého například belgické pralinky. Už výběr sortimentu napovídá, že si tady vyberou i opravdoví gurmeti a loga supermarketu v rohu se tentokrát opravdu není třeba vůbec bát. Vyšší střední třída bude spokojená a rozdíl mezi tradičními značkovými dodavateli (čokoláda Lindt) a těmito už rozeznají jen opravdoví fajnšmekři.

Kam pro bioznačky?

Specifickou kategorií, která se svezla na módní vlně výrobků propagujících zdravý životní styl, jsou bio značky. Naše bio z Billy, Albert Bio, Tesco Healthy Living… Zákazníci se o „zelené“ potraviny zajímají víc než dřív, a to přesto, že cena je vyšší než srovnatelné „nebio“ potraviny. Často ale jde spíše o image být viděn, že jím bio, než o skutečnou potřebu kvalitních biopotravin. Chovat se ekologicky za každou cenu je nesmysl. Pokud chcete opravdu kvalitní nešizené biopotraviny, zajděte si raději na farmářské trhy. I když, i tyhle výrobkové řady si našly svoje zákazníky.

lidl

Chceme kvalitu, ale má to háček

V rámci privátních značek ale najdeme i takové, které trochu vybočují ze stereotypu a na něž mohou být firmy hrdé, protože za poměrně slušnou cenu dostanete výrobek na velmi dobré úrovni. V Kauflandu jde například o řadu masových výrobků Purland. Ty pocházejí z vlastního firemního masokombinátu v Modleticích. V Bille má podobnou úroveň maso a uzeniny od Vocílky. Začíná být vidět, že třeba v oblasti masa už si Češi začínají vybírat a jsou schopni oceňovat kvalitu. Jenže… Platí sice přísloví, že nejsme tak bohatí, abychom si mohli kupovat levné věci, ale i tak dosud velká část Čechů klade největší důraz na cenu. Z jednoduchého důvodu: rostoucí životní náklady jim zkrátka neumožní vybírat si.

Nenechte se nachytat!

Právě privátní značky ovšem mohou situaci docela prospět. Zákazníci si díky nim rozmyslí, co vlastně v obchodě chtějí a potřebují, a podle toho si vyberou značku, která jim bude nejvíce vyhovovat. Nebudou tak donekonečna otrokem akčních slev, kdy po příjezdu domů z nákupu zjistí, kolik naprostých zbytečností si dali do košíku jenom kvůli tomu, že zrovna byly zlevněné – a přitom takové zboží by za jiných okolností vůbec nekoupili. Sušenky, které stály deset korun, normálně nevezmou do úst, jak je rok dlouhý – no, tak zbydou pro návštěvy. Láhev vína ve slevové akci nejspíš také nebude té nejlepší kvality, jak by jinak mohla stát pouhých padesát korun za litr? Co s ní? Uklidit do spíže, třeba se jednou bude hodit na oslavu. Tak pozor, takhle ne! Budeme-li přesně znát svá přání, šikovní obchodníci toužící nám prodat všechno, co jim zrovna překáží ve skladech, nebudou mít šanci.


Jak bude reklama vypadat?
-
Trvalá reklama zde jen za 240 Kč?
Zobrazit formulář pro nákup


Napište svůj komentář

Můžete použíty tyto HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.