Tramvajová trať stará už 88 let

Bydlíte v pražském paneláku a rádi pozorujete město z oken městské hromadné dopravy? Můžete si udělat zajímavý výlet. Praha má jednu legendu, a sice tramvaj číslo 22, jejíž trasa už dávno protíná významná místa Prahy. Nasednout na ni tak můžete na mnoha místech Prahy. Povíme si nyní něco o její historii a vy se pak můžete projet a užít si ta nejvýznamnější místa Prahy plná dosud živoucí historie.

Úctyhodné narozeniny

Málokdo tuší, že tahle známá pražská linka má za sebou skutečně dlouhou a pestrou historii. Roku 2008 oslavila svoje 80. narozeniny! Prahu křižuje už od roku 1928, což je skutečně úctyhodná doba. Dnes je z ní tedy rovnou 88 letá stařenka. Na odchod do důchodu ale rozhodně nevypadá. Zajímavá je i skutečnost, že během své skutečně dlouhé historie také poměrně málo měnila svoji trasu. Vlastně vůbec nikdy neopustila území Břevnova, kde má v současnosti svoji konečnou na Bílé hoře. Posledních 37 let se na změnách její trasy podepsalo naprosto minimálně. Samozřejmě se prodlužovala, k dosti velkým změnám došlo 13. března 1961 a poté o třicet let později roku 1991 se na krátko měnila její trasa. Samozřejmě na ni mělo vliv rušení tramvajové dopravy na Václavském náměstí. Jak se vyvíjely, konstruovaly a vyráběly nové tramvajové vozy, samozřejmě se i ony objevovaly s číslem 22.

tramvaj-22

Trať, která se nemění

Ponořme se nyní do té nejrannější historie linky číslo 22. Ve 20. letech 20. století se hlavní město čile rozrůstá. Proto se objevuje stále silnější potřeba vytvořit rychlé a efektivní spojení mezi jednotlivými částmi Prahy. Už v roce 1927 má pražská tramvajová síť velice slušných 100 km. Na jejích kolejích se projíždí celkem 21 linek. 1. srpna 1928 se po nich rozjede i zbrusu nová linka pyšnící se číslem 22. Má na starosti spojení po dráze Vypich – Pohořelec – Pražský Hrad – Klárov – Mánesův most – Národní divadlo – Můstek – Václavské náměstí – Vinohradská tržnice – Flora – Vinohrady, krematorium. Z toho vidíme, že základní směr trasy se nemění. I dnes je jejím základním bodem břevnovský Vypich, odkud míří přes Pražský Hrad na Klárov a Malou Stranu, dále k Národnímu divadlu a na Vinohrady, ovšem dnes už tam nejezdí přes Václavské náměstí, nýbrž přes Karlovo a Náměstí Míru a dál jede nikoli na Floru a ke Krematoriu Strašnice, ale druhou trasou přes Strašnice až dolů do Hostivaře. Ovšem ten základní směr zůstává stejný

Související:  I v malinkém bytě si můžete zařídit svůj čtecí koutek

tramvaj

Protesty hradních úředníků účinkují

Samozřejmě, že se trase nevyhnuly různé změny související s rozvojem dopravy. Ta zřejmě nejzávažnější nastala už zmiňovaného 13. března 1961. Pozoruhodné je, že tyto změny nastaly v souvislosti s dopravním průzkumem. Tehdy se linky dostává na náměstí I. P. Pavlova, Náměstí Míru a dále Francouzskou a Moskevskou ulicí dolů do Vršovic. K největšímu ohrožení této linky v celých jejích dějinách dochází v roce 1978 v souvislosti s otevřením první části metra trasy A vedoucí z Náměstí Míru do Dejvic. Uvažuje se o tom, že linka 22 bude od této chvíle jezdit jenom na trase Bílá Hora – Hládkov – Hradčanská – Špejchar a tam měla ve dne končit. Jenom v noci měla protnout Prahu a skončit ve Vršovicích na Kubánském náměstí. Jenže opatření vyvolá protesty, říká se, že především u pracovníků Pražského Hradu, kteří neměli auto a k dopravě do zaměstnání používali právě tuhle linku. Proto se jim nelíbilo, když se uvažovalo o jejím výrazném zkrácení. Zřejmě jejich hlasy byly dost silné, a proto se i po otevření nové trasy metra A 13. srpna 1978 trasa linky nezměnila.
Jisté je, že dnes můžete na linku 22 přestoupit z metra například na Náměstí Míru, Karlově náměstí, Národní třídě, Malostranské.